
Υποχρεωτικό
Υποχρεωτικό
Ε. ΒΟΛΟΝΑΚΗ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων | ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ |
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ | 3 |
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων |
ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ, ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ |
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
ΚΑΝΕΝΑ |
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: | ΕΛΛΗΝΙΚΑ |
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS | ΝΑΙ |
Μαθησιακά Αποτελέσματα | |
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος. Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων |
|
Σκοπός του μαθήματος είναι να προσεγγίσουν οι φοιτητές στην αρχαία ελληνική επική γλώσσα και ποίηση. Επίσης, θα γνωρίσουν την εποχή στην οποία δημιουργήθηκε το έπος αλλά και την εποχή που περιγράφεται και αντανακλάται μέσα στα ίδια τα επικά ποιήματα. Τυπικά θέματα και χαρακτηριστικά γνωρίσματα δομής, ύφους, μύθου, ήθους και πάθους θα βρίσκονται στο επίκεντρο της ερμηνευτικής προσέγγισης και ανάλυσης. Έμφαση θα δοθεί στην ερμηνευτική και κριτική προσέγγιση τυπικών σκηνών φιλοξενίας και αναγνώρισης σε όλο το έπος. Έχοντας ολοκληρώσει το μάθημα αυτό οι φοιτητές θα είναι σε θέση: Α) να μεταφράζουν και να ερμηνεύουν αποσπάσματα από την ομηρική ποίηση Β) να κατανοούν τις συνθήκες και την εποχή στην οποία διαμορφώθηκε το κάθε λογοτεχνικό είδος καθώς επίσης και τις προσδοκίες του κοινού, στο οποίο απευθυνόταν κάθε ποιητής με την παράσταση των ραψωδών και των δραματουργών Γ) να εξοικειωθούν με τα γραμματειακό είδος του έπους, το περιεχόμενο, τα θεματικά μοτίβα, τη γλώσσα, τη δομή, το ύφος και να μπορούν να προβούν και σε συσχετισμούς και αλληλεπιδράσεις Δ) να ερμηνεύουν κειμενοκεντρικά το περιεχόμενο του έπους, τους χαρακτήρες και ήρωες, τον ρόλο των θεών, την πλοκή και τον μύθο καθώς και τα λογοτεχνικά, αφηγηματικά και δραματουργικά μέσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής προκειμένου ψυχαγωγήσει το κοινό. Ε) να εξηγήσουν την απήχηση του έπους από την εποχή που συντέθηκε μέχρι και τη σημερινή εποχή καθώς και την πρόσληψη του λογοτεχνικού είδους Ζ) να προσδιορίσουν και να αναλύσουν την παιδευτική αξία του έπους και την άμεση σχέση του Ομήρου και του έπους του με το κοινό στο οποίο απευθύνονταν Η) να είναι σε θέση να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν συγκεκριμένα θεματικά μοτίβα και τυπικά δομικά μέρη και να προσδιορίζουν την ιδιομορφία της χρήση τους μέσα στο έπος. Με τον τρόπο αυτό είναι σε θέση να αναπτύξουν μια κριτική και συγκριτική ερμηνεία εν γένει των κειμένων της αρχαιότητας και να εξηγούν τις όποιες ομοιότητες και διαφορές, άρα και τα λογοτεχνικά και αφηγηματικά μέσα προώθησης της πλοκής και δράσης.
|
|
Γενικές Ικανότητες | |
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;. | |
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις Λήψη αποφάσεων Αυτόνομη εργασία Ομαδική εργασία Εργασία σε διεθνές περιβάλλον Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών |
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης …… Άλλες… ……. |
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Λήψη αποφάσεων
|
|
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. | Πρόσωπο με πρόσωπο διαλέξεις – μαθήματα με διαδραστικό τρόπο: συμμετοχή των φοιτητών | ||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές |
Εξερεύνηση ιστοσελίδων για τον Όμηρο, τα Ομηρικά Έπη. Πρόσφατη βιβλιογραφία – νέες τάσεις ερμηνευτικές
|
||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.
Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS |
|
||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές. |
Γραπτές εξετάσεις που περιέχουν: 1. κείμενο με ερμηνεία, και ερωτήσεις με βάση το κείμενο α) σύντομες με ερμηνεία λέξεων ή φράσεων, β) γενικότερη ερώτηση ανάλυσης και ερμηνείας του κειμένου. 2. Γενική συγκριτική ερώτηση εισαγωγής με αναφορά σε όλα τα κείμενα που έχουμε εξετάσει. 3. Μέτρο, γλώσσα, ύφος και λογοτεχνικές τεχνικές, αφηγηματικές τεχνικές και διακειμενικές προσεγγίσεις.
|
Φλώρα Μανακίδου, Στρατηγικές στην Οδύσσεια. Εισαγωγή στο Ομηρικό Ζήτημα, University Studio Press 2018 Holscher, Uvo, Οδύσσεια. Ένα έπος ανάμεσα στο παραμύθι και το μυθιστόρημα. Καρδαμίτσα 2007: Κεφάλαια: 8 (σελ. 127-137), 17, 18, 19 (σελ. 325-367), 22 (σελ. 402-418) Griffin, J. Ομήρου Οδύσσεια. Καρδαμίτσα 2010 Κεφάλαια 1 και 2 (σελ. 11-146) Wace, A. Stubbings, F. Όμηρος. A companion to Homer. Καρδαμίτσα 1984 (σελ. 31-158) S. Said, M. Trede, A. Le Boulluec, Ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας, επιμ. Γ. Ξανθάκη-Καραμάνου, εκδ. Παπαζήση 2001, Τόμος Ι: σελ. 51-63 ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΜΟΣ Α' ΡΑΨΩΔΙΕΣ Α-Θ, WEST STEPHANIE, HEUBECK ALFRED, HAINSWORTH B.J. επιμ. Α. Ρεγκάκος, εκδ. Παπαδήμα, 2015. |