ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ

Κωδικός μαθήματος
13K33
Μονάδες ECTS
5
Εξάμηνο
Εξάμηνο Β
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

Ε. ΒΟΛΟΝΑΚΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

ΓΕΝΙΚΟΥ ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ, ΓΕΝΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΚΑΝΕΝΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

Σκοπός του μαθήματος είναι να προσεγγίσουν οι φοιτητές στην αρχαία ελληνική επική γλώσσα και ποίηση. Επίσης, θα γνωρίσουν την εποχή στην οποία δημιουργήθηκε το έπος αλλά και την εποχή που περιγράφεται και αντανακλάται μέσα στα ίδια τα επικά ποιήματα. Τυπικά θέματα και χαρακτηριστικά γνωρίσματα δομής, ύφους, μύθου, ήθους και πάθους θα βρίσκονται στο επίκεντρο της ερμηνευτικής προσέγγισης και ανάλυσης. Έμφαση θα δοθεί στην ερμηνευτική και κριτική προσέγγιση τυπικών σκηνών φιλοξενίας και αναγνώρισης σε όλο το έπος.

Έχοντας ολοκληρώσει το μάθημα αυτό οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

Α) να μεταφράζουν και να ερμηνεύουν αποσπάσματα από την ομηρική ποίηση

Β) να κατανοούν τις συνθήκες και την εποχή στην οποία διαμορφώθηκε το κάθε λογοτεχνικό είδος καθώς επίσης και τις προσδοκίες του κοινού, στο οποίο απευθυνόταν κάθε ποιητής με την παράσταση των ραψωδών και των δραματουργών

Γ) να εξοικειωθούν με τα γραμματειακό είδος του έπους, το περιεχόμενο, τα θεματικά μοτίβα, τη γλώσσα, τη δομή, το ύφος και να μπορούν να προβούν και σε συσχετισμούς και αλληλεπιδράσεις

Δ) να ερμηνεύουν κειμενοκεντρικά το περιεχόμενο του έπους, τους χαρακτήρες και ήρωες, τον ρόλο των θεών, την πλοκή και τον μύθο καθώς και τα λογοτεχνικά, αφηγηματικά και δραματουργικά μέσα που χρησιμοποιεί ο ποιητής προκειμένου ψυχαγωγήσει το κοινό.

Ε) να εξηγήσουν την απήχηση του έπους από την εποχή που συντέθηκε μέχρι και τη σημερινή εποχή καθώς και την πρόσληψη του λογοτεχνικού είδους

Ζ) να προσδιορίσουν και να αναλύσουν την παιδευτική αξία του έπους και την άμεση σχέση του Ομήρου και του έπους του με το κοινό στο οποίο απευθύνονταν

Η) να είναι σε θέση να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν συγκεκριμένα θεματικά μοτίβα και τυπικά δομικά μέρη και να προσδιορίζουν την ιδιομορφία της χρήση τους μέσα στο έπος. Με τον τρόπο αυτό είναι σε θέση να αναπτύξουν μια κριτική και συγκριτική ερμηνεία εν γένει των κειμένων της αρχαιότητας και να εξηγούν τις όποιες ομοιότητες και διαφορές, άρα και τα λογοτεχνικά και αφηγηματικά μέσα προώθησης της πλοκής και δράσης.

 

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Λήψη αποφάσεων

 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Με βάση την γνώση των φοιτητών από το μάθημα του Ομήρου, στο Γ ́ Εξάμηνο, σκοπός του μαθήματος αυτού είναι να εμβαθύνουν σε μεγαλύτερο βαθμό στην ομηρική ποίηση, στην θεματική, στην γλώσσα, στην δομή και στο μέτρο μελετώντας κι ερμηνεύοντας ποικίλα αποσπάσματα από την Οδύσσεια του Ομήρου.

Στο μάθημα Ομήρου Οδύσσεια, οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με διάφορα θεματικά μοτίβα και τυπικές σκηνές που αφορούν π.χ. τον νόστο του ήρωα, την δικαιοσύνη, τον θάνατο και την προβολή της αξίας της ζωής,

τον κόσμο των θεών και θεϊκών οντοτήτων, την εξέλιξη της δομής της πόλης και του κράτους, την κοινωνική διάσταση σε σχέση με το γενικότερο ιστορικό και πολιτικό πλαίσιο, και τέλος σκηνές αναγνώρισης, φιλοξενίας,

ικεσίας κ.ά., όπως αυτές παρουσιάζονται στο έπος της Οδύσσειας. Επιλεγμένα τμήματα από τις ραψωδίες της Οδύσσειας θα διδαχθούν από πρωτότυπο. Θα γίνει σύγκριση με κείμενα άλλων λογοτεχνικών ειδών, όπως Ομηρικών Ύμνων, λυρικής ποίησης και τραγωδίας. Τίτλος ενότητας

Βιβλιογραφία

1. Ιακώβ Δ.,Καζάζης Ι.,Ρεγκάκος Α.

Επιστροφή στην Οδύσσεια

2. J. F. de Jong ΟΔΥΣΣΕΙΑ, Ιrene (επιμ. Χρήστος Τσαγγάλης, μτφ. Κατερίνα Δημοπούλου)

3. Φλώρα Μανακίδου, Στρατηγικές στην Οδύσσεια, Εισαγωγή στο Ομηρικό ζήτημα, University Studio Press 2018

4. Holscher, Uvo, Οδύσσεια. Ένα έπος ανάμεσα στο παραμύθι και το μυθιστόρημα. Καρδαμίτσα 2007

5. Griffin, J. Ομήρου Οδύσσεια. Καρδαμίτσα 2010

6. Wace, A. Stubbings, F. Όμηρος. A companion to Homer. Καρδαμίτσα 1984

7. S. Said, M. Trede, A. Le Boulluec, Ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας, επιμ. Γ. Ξανθάκη-Καραμάνου, εκδ. Παπαζήση 2001

 ΚΕΙΜΕΝΑ

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ 3 τόμοι - ΤΟΜΟΣ Α' ΡΑΨΩΔΙΕΣ Α-Θ, WEST STEPHANIE, HEUBECK ALFRED, HAINSWORTH B.J. επιμ. Α. Ρεγκάκος, εκδ. Παπαδήμα, 2015.

Σύνδεσμος παρουσίασης

 

/?course=LITD130

  Εισαγωγή Προφορική παράδοση και αοιδός
  Εισαγωγή Οδύσσεια: δομή, γλώσσα, ύφος, αφηγηματικές τεχνικές
  α΄ραψωδια Προοίμιο και σκηνή φιλοξενίας και Μέτρο
  α΄ραψωδια στ. 10-100 Θεοί και ηθικές αξίες
  α΄ραψωδια στ. 100-200 Σκηνή φιλοξενίας
  α΄ραψωδια στ. 200-350 Ηρωϊκό ιδεώδες – αφηγηματικές τεχνικές, θεϊκό στοιχείο, Αθηνά
  δ΄ραψωδια στ. 138-238 διακειμενικότητα Ιλιάδας και Οδύσσειας
  δ΄ραψωδια στ. 238-350 σκηνή φιλοξενίας
  δ΄ραψωδια στ. 492-560 λογοτεχνικές συμβάσεις: Ελένη , θεματικά μοτίβα – νόστος
  θ΄ραψωδια στ. 61-108 αοιδός: μήνις
  θ΄ραψωδια στ. 266-380 αοιδός: ανθρωπομορφισμός των θεών
  θ΄ραψωδια στ. 469-586 αοιδός: Δούρειος ίππος, διακειμενικότητα
  Σύνοψη Ανακεφαλαίωση και συγκριτική εξέταση όλων των κειμένων και των σκηνών φιλοξενίας
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:

Παρουσιάσεις στην τάξη κειμένων γλωσσικά και ερμηνευτικά.

Εθελοντικές εργασίες

Γραπτές εξετάσεις

Πρόταση 1  
Πρόταση 2 ………………………….
Πρόταση 3 ………………………….
Πρόταση 4 ………………………….
Άλλο ………………………….
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Πρόσωπο με πρόσωπο διαλέξεις – μαθήματα με διαδραστικό τρόπο: συμμετοχή των φοιτητών
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Εξερεύνηση ιστοσελίδων για τον Όμηρο, τα Ομηρικά Έπη.

Πρόσφατη βιβλιογραφία – νέες τάσεις ερμηνευτικές

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις Προετοιμασία για εξετάσεις ή 2-4 ώρες ανά εβδομάδα
Επιτόπια μαθήματα στη βιβλιοθήκη  
Εκπαιδευτικές εκδρομές  
Μαθημα μεθοδολογίας της έρευνας  
Ενημέρωση στις τεχνολογικές μεθόδους εξερεύνησης βιβλιογραφίας και κειμένων, π.χ. TLG  

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

 

Γραπτές εξετάσεις που περιέχουν: 1. κείμενο με ερμηνεία, και ερωτήσεις με βάση το κείμενο α) σύντομες με ερμηνεία λέξεων ή φράσεων, β) γενικότερη ερώτηση ανάλυσης και ερμηνείας του κειμένου. 2. Γενική συγκριτική ερώτηση εισαγωγής με αναφορά σε όλα τα κείμενα που έχουμε εξετάσει. 3. Μέτρο, γλώσσα, ύφος και λογοτεχνικές τεχνικές, αφηγηματικές τεχνικές και διακειμενικές προσεγγίσεις.

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

Φλώρα Μανακίδου, Στρατηγικές στην Οδύσσεια. Εισαγωγή στο Ομηρικό Ζήτημα, University Studio Press 2018

Holscher, Uvo, Οδύσσεια. Ένα έπος ανάμεσα στο παραμύθι και το μυθιστόρημα. Καρδαμίτσα 2007: Κεφάλαια: 8 (σελ. 127-137), 17, 18, 19 (σελ. 325-367), 22 (σελ. 402-418)

Griffin, J. Ομήρου Οδύσσεια. Καρδαμίτσα 2010 Κεφάλαια 1 και 2 (σελ. 11-146)

Wace, A. Stubbings, F. Όμηρος. A companion to Homer. Καρδαμίτσα 1984 (σελ. 31-158)

S. Said, M. Trede, A. Le Boulluec, Ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας, επιμ. Γ. Ξανθάκη-Καραμάνου, εκδ. Παπαζήση 2001, Τόμος Ι: σελ. 51-63

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ ΤΟΜΟΣ Α' ΡΑΨΩΔΙΕΣ Α-Θ, WEST STEPHANIE, HEUBECK ALFRED, HAINSWORTH B.J. επιμ. Α. Ρεγκάκος, εκδ. Παπαδήμα, 2015.